Salsa

Salsa er spansk for et miks af forskellige rytmer fra den latinamerikanske kultur med claven som det centrale instrument. Det er musikken, der fortæller os, hvordan vi ”bedst” matcher & bevæger os med musikken. Om vi skal danse Salsa, Casino, Son, Mambo, Rumba, Cali style, Pachanga, Boogaloo osv.

Salsaen har rødder på Cuba og i Puerto Rico. Selve navnet Salsa opstod dog i New York i slutningen af 1960’erne og blev betragtet som den moderne form for den cubanske Son og den amerikanske Mambo (udsprunget fra latinjazz), med indflydelser fra andre rytmer fra Latinamerika, Puerto Rico og Cuba. Både Salsa dansen og musikken spredte sig hurtigt til lande i Mellem Amerika, det nordlige Sydamerika og til Miami.

Salsa er for mange ikke kun en hobby men indbegrebet af livsstil, da det er en positiv og udadvendt måde at anskue verden på: via optimisme, smil, livsglæde, sund livsførelse, sensualitet, kropsbevidsthed og et aktivt socialt liv.

Salsa har fundet vej til manges hjerter verden over – og dit bliver måske det næste?

 

SALSA – Crossbody eller Cubansk:
Når der tales om Salsa, tales der primært om stilarterne Crossbody eller Cubansk.

Crossbody er en fælles betegnelse i Danmark for både L.A. Style (også kaldet On1) og N.Y. Style (også kaldet On2). Udtrykket On1 eller On2 refererer mere præcist til, hvilken tælling i musikken, der lægges tryk på (på 1 eller 2 slaget). Crossbody er i dag den mest udbredte Salsa stil i verden – det varierer dog fra land til land og klub til klub, hvilken Salsa genre er den mest udbredte det givne sted.

Cubansk Salsa kaldes også for Casino på Cuba og var den første Salsa stil til at komme til Danmark.

Der findes også Colombiansk Salsa (Cali Style), men den danses ikke i Danmark.

Nedenfor følger en forklaring på Salsa stilarterne samt visuelle eksempler.

 

L.A. Style/On1 (Crossbody):
Danseren lægger trykket på “1” (og ”5”) slaget, deraf navnet On1, dvs. 1, 2, 3(&4), 5, 6, 7(&8) og danses “quick-quick-slow, quick-quick-slow”. Man danser “på linje” og det vigtigste trin er “cross-body-lead” (svarende til den cubanske “di-le-que-no”).

I “crossbody” danses “face-to-face” med øjenkontakt. Alle kombinations-dele har engelske navne og kan sammensættes, som man har lyst til, dvs. hele variationen har ikke navn, som den har i den Cubanske Salsa. Kombinationerne er de samme som i N.Y. Style. Der gives generelt mere plads til kvinden i L.A. og N.Y. Style, end der gøres i Cubansk Salsa. Dvs. mere mulighed for individuel bevægelse, styling og trin (shines). Verdenskendte On1/L.A. Style dansere er Johnny Vazquez og Adrian & Anita.

Eksempel på L.A.Style/On1:

 

N.Y. Style/On2 (Crossbody):
N.Y. Style danses “på linje” og med samme crossbody trin, kombinationer og navne som L.A. Style. Men grundtrinet forskydes lidt i forhold til musikken, og der lægges tryk på ”2” og ”6” slaget (deraf navnet ”On2”), så man danser med conga rytmen. Dvs. ”1, 2, 3 (4&) 5, 6, 7 (8&).

Genren kaldes også for Mambo.

Den dybe conga lyd føles som et hjerteslag og gør pausen mere flydende og rolig. Danseren får følelsen af at have mere tid, ”flow” og føle musikken bedre og virker dermed mindre stressende end crossbody On1 og den Cubanske Salsa. Følelsen af at danse ”på 2” slaget er som, hvordan det føles for Cubanske Salsa dansere at danse den Cubanske Son (forløberen til Salsa) – som cubanerne stadig elsker at danse i dag.

Verdenskendte On2 dansere er Eddie Torres (den levende legende & opfinderen af N.Y. Style), Griselle Ponce, Karel Flores, Juan Matos, Adolfo Indacochea & Tania Cannarsa, og Oliver Pineda.

Eksempler på N.Y.Style/Mambo On2:

 

Cubansk Salsa:
(også kaldet Casino) danses på “1” slaget (1-2-3, 5-6-7, evt. med ekstra step/tap på tællingerne 4 og 8) eller på “3” slaget (3,4,5 og 7,8,1). I Danmark danses oftest på ”1”. Mange indfødte Cubanere danser på ”3”. I Cubansk Salsa danser man rundt om hinanden i en cirkel, og det vigtigste trin er “di-le-que-no”. Man danser vinkelret på hinanden (medmindre man danser helt tæt).

Alle kombinationerne har spanske navne. Modsat Crossbody stilen, har Cubansk Salsa navne på hele kombinationen – men kan til tider hedde noget forskelligt hos de forskellige instruktører.
Dansen er markant og til tider hård men konstant i rytmen (“gå-gå-stå, gå-gå-stå”), og manden er den centrale figur i dansen. Der gives sjældent slip på kvinden.

På de fleste holdundervisninger i Cubansk Salsa i Danmark indgår også Rueda de Casino (en fællesdans/”folkedans”), hvor den Cubanske Salsa danses i en rundkreds. En “leder” af cirklen fører an og råber “kald”, hvor alle udfører kommandoen på samme tid og skifter partner efter ca. hver variation. Alle “kaldene” er på spansk.

Eksempel på Cubansk Salsa:

 

Enjoy life – Dance, Smile & Socialize